lørdag den 21. september 2013

Min helt egen Stjernetrøje

I øjeblikket går min aftener med at strikke, tælle, regne, tælle, tegne, strikke, regne, tælle, strikke, pille op, strikke osv, osv.. Jeg er nemlig gået igang med at designe og strikke min egen stjernetrøje. I sommers, da jeg var på Færøerne, købte jeg nemlig det lækreste færøske uldgarn af mærket snældan. Jeg købte det i en meget mørk marineblå, en olivengrøn og en mørk, støvet gul. Nu har jeg så gået og kigget på det i nogle måneder og har besluttet, at trøjen skal være marineblå med grønne stjerner.


Egentlig havde jeg fundet en udmærket opskrift på en stjernetrøje på pind 7, som jeg havde fået at vide passede til garnet. Men jeg ved ikke, om jeg strikker meget løsere end færinger (strikker stramt sammenlignet med mange danskere), eller om konen i garnbutikken har taget fejl af tal og garn, for min trøje blev at for løs og nærmest "netagtig" i fastheden. Derfor måtte jeg ned på en pind 5 og igang med at lave min egen opskrift med stjernemønster og udregninger for raglan osv.


Lidt hjælp hentede jeg dog fra hjemmesiden: knittingfool.com, hvor jeg fik raglanopskriften udregnet ift mine mål , pindstørrelse og strikkefasthed. vældig smart!

Nu er jeg endelig igang med at strikke, selvom det faktisk var sjovt at regne og tælle og tegne (man er vel matematiker og små-autistisk :)). Der er lidt småfejl allerede, men ikke nogle, jeg ikke kan leve med eller rette op på med lidt kædesting ;)



For en god ordens skyld må jeg hellere tilføje, at den strikkes top-down og at den går ret højt op i halsen. Så giver billedet af, hvor langt jeg er nået, måske lidt mere mening.

Når jeg er nået lidt længere, kommer der lidt flere billeder op, så man bedre kan se og danne sig et billede af trøjen og mønsteret.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar